Søg

Når støjen går op i det røde felt

Med en renovering har Alsion i Sønderborg fået løst sit problem med ekko og støj i den store atrium-café på en opsigtsvækkende og alligevel helt usynlig måde.

Akustikproblemer i Atrium-caféen

Lang efterklangstid på grund af de mange hårde overflader har i Alsions første leveår gjort det til en blandet fornøjelse at være gæst i cafeen eller mødedeltager i den Røde Mødeboks. Hver gang gæsterne samlede sig i cafeen eller deltog i møder, blev støjen næsten uudholdelig på grund af de reflektive overflader, der sendte lydene frem og tilbage. Dette problem blev endelig løst i sommer, hvor loftet i cafeen og undersiden af mødeboksen blev behandlet med det fuldpudsede BASWAphon Akustikloft fra Rockidan.

En usynlig men effektiv løsning

Trods beklædning med et helt nyt materiale har mødeboksen, der svæver i atriet, beholdt sin oprindelige postkasserøde farve, og rummet fremstår derfor fuldstændigt som før – bare med ny akustik. Løsningen er et resultat af, at BASWAphon Akustikpuds modsat andre lignende løsninger kan indtones i stærke farver og af at entreprenøren har udført arbejdet med en finish, som ingen maler ifølge tilsynsførende ingeniør Torben Sten Hansen fra Sloth Møller A/S, ville kunne gøre dem efter.

Detaljer om renoveringen

I alt har akustikentreprenøren udført 150 kvadratmeter rødt akustikloft i den helt finkornede variant BASWAphon Classic, mens der er udført 260 kvadratmeter hvidt akustikloft på cafeens loft samt under gangbroen ud til mødeboksen med den lidt grovere BASWAphon Base. Disse materialer blev nøje udvalgt for at sikre den bedst mulige lydabsorbering uden at gå på kompromis med bygningens æstetik.

Markant forbedring af lydmiljøet

Renoveringen har medført, at efterklangstiden ifølge driftschef Knud Degn Rasmussen på Alsion er reduceret fra 3,6 sekunder til 2,3 sekunder – en forskel, der virkeligt kan mærkes i dagligdagen. Tidligere generede gæsterne i kantinen hinanden, når lokalet var fyldt med 200 mennesker, der talte sammen og skramlede med bestik, tallerkner, borde og stole, men nu er det ifølge Knud Degn Rasmussen blevet anderledes behageligt at nyde sin mad i de flotte omgivelser.

Positive reaktioner fra brugerne

  • Vi har kun fået positive tilbagemeldinger på renoveringen. Kun de kor, der ind i mellem har sunget her ved nogle formiddagsarrangementer har lige skulle vænne sig til, at det ikke længere lyder, som om de står ovre i Mariekirken, fortæller driftschefen. De tidligere problemer med støj og dårlig akustik er nu en saga blot, og både gæster og medarbejdere kan nyde en langt mere behagelig lydoplevelse i atrium-caféen.

Fremtidige perspektiver

Med den vellykkede akustiske renovering har Alsion sat en ny standard for, hvordan lydproblemer kan løses effektivt uden at gå på kompromis med bygningens æstetiske udtryk. Dette projekt kan tjene som en model for andre lignende institutioner, der kæmper med lignende problemer. Den diskrete integration af akustiklofterne viser, at det er muligt at opnå betydelige forbedringer i lydmiljøet uden at ændre det visuelle indtryk af rummet.

Alsions renovering har vist sig at være en succes, der ikke kun har forbedret lydmiljøet i atrium-caféen, men også har bevaret bygningens visuelle integritet. Den nye akustikløsning har givet både gæster og personale en bedre oplevelse og kan inspirere andre til at følge samme eksempel. Med denne forbedring har Alsion ikke kun løst et irriterende problem, men også forbedret den daglige oplevelse for alle, der besøger eller arbejder i bygningen.

Rockidan AS

Lundsbjerg Industrivej 31
DK-6200 Aabenraa

Telefon +45 74 61 33 66
Fax +45 74 61 36 29

Mail mail@rockidan.dk

BASWA | POWERRED BY ROCKIDAN